R12

Od dnia 31.12.2000r. stosowanie R12 do serwisu i naprawy układów klimatyzacji jest we Wspólnocie Europejskiej niezgodne z prawem – R12 (freon) to CFC, który jest szkodliwy dla warstwy ozonowej. Producenci pojazdów wyprodukowanych od 01.01.2011r. muszą zgodnie z unijną normą CEE wykorzystywać w swych układach klimatyzacji nowy czynnik chłodzący HFO-1234yf zamiast dotychczasowego R134a. Jeśli homologacja danego modelu nastąpiła przed wymienioną datą, a produkcja trwa nadal, można będzie fabrycznie stosować w nim czynnik R134a, lecz nie dłużej niż do 2017 roku.

Układ zaprojektowany dla chłodziwa R12 można napełnić zastępczym R134a. Substancji tych nie można mieszać!. Układ R134a wykorzystuje inny olej. R134a zanieczyszcza olej stosowany w układach R12. Samo napełnienie układu R12 substancją R134a spowoduje słabe smarowanie sprężarki, w wyniku czego mogłaby ona ucierpieć. Bardziej prawdopodobne jest też powstawanie wycieków, ponieważ R134a ma mniejsze cząsteczki w porównaniu z R12. R134a jest także mniej efektywny jako chłodziwo, zatem sprężarka musi zwiększyć ciśnienie, co może spowodować uszkodzenie.

Aby maksymalnie ograniczyć ewentualność wystąpienia w/w. problemów, między innymi:

  • Sprawdzić czy producent potwierdza taką zamianę.
  • Spuścić stary olej.
  • Cały układ należy przepłukać przed napełnieniem go R134a.
  • Wymienić osuszacz na odpowiednią dla R134a.
  • Wymienić port serwisowy na nowy  R134a.
  • Upewnić się, czy układ został wyraźnie oznakowany zgodnie ze zmianą – umożliwi to uniknięcie pomyłek w przyszłości.
  • Wymienić przewody i pierścienie samo uszczelniające w starszych układach.

 

R1234yf

 

 Komisja Europejska potwierdziła niedawno, iż z dniem 1 stycznia 2013 roku, producenci pojazdów zobowiązani są do stosowania w układach klimatyzacji samochodów nowej homologacji, nowego typu czynnika chłodniczego, o niskim wpływie na zanieczyszczenie środowiska (dyrektywa 2006/40/CE).


Wielu producentów rozpoczęło już produkcje pojazdów wyposażonych w nowy czynnik chłodniczy R1234yf. Wśród pierwszych modeli 
znajdują się Hyundai i30 i Santa Fe, Kia Cee’d i Sorento, Opel Mokka, Land Rover Range Rover, Chevrolet Malibu, Maserati Quattroporte i Space Star Mitsubishi. Inne modele pojawia się na rynku w drugim kwartale 2013 roku.

Firmy DuPont i Honeywell zapewniły pełne udostępnienie gazu R1234yf dla rynku wtórnego
 oraz zagwarantowały poziom produkcji, który zaspokoi całkowicie zapotrzebowanie zarówno producentów pojazdów jak i warsztatów.